П`ятниця, 29.03.2024, 13:48Вітаю Вас Гість | RSS
Соснівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [4]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 16
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог файлів


Головна » Файли » Мої файли

урок музичного мистецтва
14.05.2014, 23:26

Тема: МОВА ТА РОЗВИТОК МУЗИКИ

 Ритми та мелодії весни

МЕТА:

  • розширити уявлення учнів про втілення в мистецтві образів весняної природи; учи­ти порівнювати образи музики з образами поезії та живопису;
  • поглибити уявлення про весняні образи у музиці та веснянки як вид обрядових пісень;
  • розвивати та вдосконалювати співацькі навички;
  • стимулювати інтерес до вивчення народних ігор і бажання брати участь в їх інсцені­зації; виховувати любов до природи.

     Музичний матеріал: М. Степаненко «Перший пролісок»; П. Чайковський «Пісня жайво­ронка»; аудіозапис співу жайворонка; П. Козицький «А вже красне сонечко».

    Наочні посібники: нотна хрестоматія; ілюстрації до музичних творів; репродукція кар­тини І. Левітана «Весна в Італії»; портрети М. Степаненка, П. Чайковського, І. Левітана, Т. Шевченка; кольорові картки.

   Обладнання: ТЗН; музичний інструмент; фонохрестоматія.

   Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

Учні входять до класу під музичний супровід (П. Козицький «А вже красне сонечко»).

  1. Організаційний момент

Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання

  1. Мотивація навчальної діяльності

Учитель

Встала весна, чорну землю

Сонну розбудила,

Уквітчала її рястом,

Барвінком укрила.

А на полі жайворонок,

Соловейко в гаї —

Землю, убрану весною,

Вранці зустрічають.

                       Т. Шевченко

    Закінчилися суворі морози, на всьому відчувається подих весни. У лісі вже розтанули останні острівці снігу. Під весняними променями сонця запарувала земля. Сонячні зайчики заграли на галявині, вони наче хочуть розповісти всьому живому , що час прокидатися. Ледве дихнуло весняним теплом, набубнявіли на деревах бруньки ,ось-ось виткнуться листочки. Все в природі оживає, неначе одягається в коштовні шати. Ясне сонечко кличе в гості ранню весну. Попливли у небесній височині білосніжні хмарки. Зазеленіла молоденька травичка. Свіжий вітерець торкнувся голих дерев.

     Все навкруги змінюється. Прилетіли співучі птахи з теплих країв. Прокинулись милі звірята з зимової сплячки. Дерева прокинулись від зимового сну.

  Звуки весняної музики приходять на зміну довгому зимовому мовчанню й суворому завиван­ню вітру. А ще ці чудові звуки весни можемо почути в творах мистецтва. І сьо­годні ми відчуємо весну в мистецтві.

  1. Основна частина

Учитель. В усі часи найкращими співцями весняного пробудження природи були поети, художники й композитори. Ми розпочали урок слова­ми видатного українського поета Тараса Григоровича Шевченка, який також захоплювався цією порою року.

Слухання музики

Учитель. Весна надихає на творчість і музикантів. Український композитор Михайло Степаненко передав пробудження весняної природи у п’єсі «Перший пролісок», а російський композитор Петро Чайковський – у творі «Пісня жайворонка». Сьогодні ми ознайомимося з цими двома чудовими музичними п'єсами: з «Дитячого зошита» М. Степаненка, а також з «Дитячого альбому» П. чайковського.

  • Прослухайте твори і порівняйте їх настрої та характери.
  • Спробуйте дати власні назви цим п'єсам.

Слухання музичних творів (М. Степаненко «Перший пролісок», П. Чай- ковський «Пісня жайворонка»).

  • чи схожі прослухані твори?
  • Які характер і настрій вони передають?

Гра «Всезнайка»

Учитель. Ми ще раз послухаємо першу п'єсу («Перший пролісок» М. Сте- паненка), а потім буду ставити запитання, що характеризує музику. Як­що, на вашу думку, відповідь буде «так», ви маєте швидко підняти зелену картку і повторити вголос. Якщо ви  не згодні, топіднімайте червону.

Повторне слухання музики (М. Степаненко «Перший пролісок»).

  •  ця музика є красивою?. (Так.)
  •  ця музика є темною, сердитою.? (Ні.)
  • Ця музика — ніжна? (Так)
  • ця музика — зимова?. (Ні.)
  • ця музика про дощ.? (Ні.)
  • ця музика про квітку?. (Так.)
  • Як би ви назвали цю п'єсу?

Учитель. Композитор назвав свій твір «Перший пролісок», і ви про це здогадалися.

ПРОЛІСКИ

Ліс бруньками весь розбух,

Бо відчув весняний дух.

В ньому проліски дволисті

Гріють ніженьки у листі.

В синє небо їхні квіти

Синьо дивляться крізь віти.

Вітер вусом їх лоскоче –

Синю синь збагнути хоче.     (Леся Пронь)

Проаналізуймо другий твір.

  • Згадайте, чи схожі за характером ці дві п'єси.
  • Що, окрім появи перших квітів, символізує початок весни? (Повернення птахів із вирію)

Повторне слухання музики (П. Чайковський «Пісня жайворонка»).

  • Що нагадує вам мелодія цього твору?
  • Яка пташка співає навесні найпершою, знаменуючи початок весни?

У березні земля ще вкрита снігом, але все тепліше гріє яскраве сонечко, у полях і гаях чутно спів жайворонка.

                                             Жайворонок

Жайворонок в небі високо літає,

І так завзято пісеньку співає,

Він з нею сонце зустрічає,

Землю рідну звеселяє.

Може смуток в нього на душі,

Але дзвенять його пісні,

Під пісню ту все зеленіє,

Мак килимами червоніє.

Як хвилі лагідні на морі,

Цвітуть волошки сині в полі,

Житній колос достигає,

А жайворонок все співає.

                              Антоніна Грицаюк








 

Ця маленька пташка однією з перших сповіщає про настання весни. Петро

Ілліч Чайковський захоплювався природою, її красою й чарівними звуками,

і свої враження передавав у музиці. У «Пісні жайворонка» композитор змалю­вав і політ жайворонка, і його переливчастий спів, що струменіє з вишини, за­ливаючи землю світлом і радістю. Прослухаймо справжній спів цієї маленької пташки і переконаймося, наскільки композитор наблизився до цього дива.

Слухання аудіозапису співу жайворонка.

Вчитель: Розгляньте репродукцію картини І.Левітана «Весна в Італії»

  1. За допомогою чого звертається до нас художник?
  2. Якою зображено весну  на картині?
  3. Чи можна «намалювати» весну звуками?
  4. Чи схожі настрій картини з прослуханими творами?
  5. Якими кольорами ви передали б настрій п'єс?

Вчитель: А зараз ми з вами трішечки відпочинемо.

ФІЗКУЛЬХВИЛИНКА

                  « Берізка »

Дмуть вітри холодні, злі,

(Змахи руками до грудей.)

Гнуть берізку до землі.

(Нахил тулуба вниз.)

І наліво, і направо,

(Нахили вліво, вправо.)

Припини свої забави!

(Посваритися пальцем.)

Підніми, берізко, віти!

(Руки вгору, потягнулись.)

Будь струнка, як наші діти!

(Рівно сісти за парти.)

Вокально-хорова робота

Розспіванка «Вийди, вийди сонечко»

Вийди, вийди, сонечко,

На дідове полечко,

На бабине зіллячко,

На наше подвір'ячко.

На бабине зіллячко,

На наше подвір'ячко,

На весняні квіточки,

На маленькі діточки.

Там вони граються,

Тебе дожидаються.

Там вони граються,

Тебе дожидаються.

Учитель. Прослухайте поспівку!

Лине пісня голосна —

Наближається весна.

 Ясне сонечко світи,

Сонну землю розбуди.

  • Про що йдеться у цій поспівці?
  • До кого в ній звертаємося?
  • Як називають пісні, у яких здавна закликали весну?

Робота з поняттями

За давніх часів люди вірили, якщо дружно покличуть весну, то вона й настане швидше. Для цього виконували пісні, у яких зверталися саме до весни, сонечка та матері-природи. Такі пісні називають веснянками.

ВЕСНЯНКИ – пісні, пов’язані з приходом весни і початком польових робіт. Зустріч весни є старовинним народним обрядом.

Учитель. Сьогодні ми розучимо пісню П. Козицького «А вже красне сонечко».

  • Прослухайте її та скажіть, яким є її настрій. (Радісний, піднесений)

Слухання музики (П. Козицький «А вже красне сонечко»).

Люди вірили, що такий спів допоможе наблизити настання весни. Особли­вістю веснянок зазвичай є простий мотив, що повторюється з різними словами.

(Розучування веснянки та виконання з рухами.)








 

А вже красне сонечко

Припекло, припекло.

Ясно щире золото

Розлило, розлило.

На вулиці струмені

Воркотять, воркотять.

Журавлі курликають

Та летять, та летять.

Засиніли проліски

У ліску, у ліску.

 Швидко буде земленька

Вся в вінку, вся в вінку

Ой, сонечку-батечку,

Догоди, догоди.

А ти, земле-матінко,

Уроди, уроди.








 

  1. Підбиття підсумків уроку

Бесіда

  • Які твори прослухали сьогодні на уроці?
  • Як називають пісні, що закликають весну?

Учні виходять із класу під музичний супровід (П. Козицький «А вже красне сонечко»).








 








 








 

Категорія: Мої файли | Додав: Вейген
Переглядів: 3417 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Друзі сайту